تغذیه

فواید گوشت و نکاتی درمورد چطور خوردن آن در طب اسلامی

فواید گوشت و نکاتی درمورد چطور خوردن آن

طب اسلامی طبق احادیث و روایات، توصیه هایی در مصرف گوشت دارد که در زیر به شرح آن پرداخته ایم.

خوردن گوشت چه فوایدی دارد؟

خوردن گوشت فواید زیادی دارد. فواید گوشت به شرح زیر است:

  • گوشت می رویاند و چاق میکند.
  • بینایی را تقویت می کند.
  • شنوایی را تقویت می کند.
  • بدن را تقویت می کند. در رواتی ذکر شده است: “اگر قلب مومنی ضعیف و ناتوان شده، گوشت را با شیر بپزد و بخورد“.
  • دارو و درمان بیماریهاست. پیامبر اکرم صل الله و علیه و آله می فرماید: “نیست تکه و لقمه ای از گوشت که در معده قرار گیرد، مگر اینکه به جای او شفا می روید و بیماری را از بدن خارج می کند“.
  • نیروی جنسی را تقویت می کند. در روایت آمده اگر جو و گندم را با گوشت بپزید، سبب تقویت نیروی جنسی می شود.
  • از فاسد شدن عقل جلوگیری می کند. امام صادق علیه السلام میفرماید: “گوشت، گوشت می رویاند . کسی که ۴۰ روز گوشت نخورد، عقلش فاسد می شود“. پس معلوم می شود خوردن گوشت جلوی فاسد شدن عقل را می گیرد.
  • خلق انسان را نیکو می کند.پیامبر اکرم صل الله و علیه و آله، در این خصوص می فرماید: “کسی که اخلاقش بد شود به او گوشت بدهید“.

بهترین بخش گوشت چه قسمتی از بدن حیوان است؟

بهترین بخش گوشت گوسفند یا گاو و یا هر حیوان حلال گوشتی، قسمت جلوی بدن حیوان است. قانون کلی برای تعیین گوشت بهتر این است که، هرچه گوشت از محل ادرار و مدفوع حیوان دورتر باشد، اثر و نفعش بیشتر است. مانند سردست، گردن و سر. امام رضا علیه السلام در این خصوص می فرماید:

برای ما قسمت های جلوی گوسفند را بخر و قسمتهای عقب را نخر.زیرا قسمت جلو به علف نزدیکتر و از ادرار و مدفوع دورتر است“.

از این روایت می توان اهمیت و دلیل قسمت مناسب گوشت جهت تغذیه را درک کرد.

قبل از پختن، گوشت را بشویید

گوشت را قبل ازینکه بپزید حتما بشویی. پیامبر اکرم صل الله و علیه و آله در این خصوص می فرماید:

برادرم عیسی علیه السلام از شهری عبور می کرد. مردم آن شهر که صورت های زرد و رنگ پریده ای داشتند، به او از این وضع شکایت کردند. عیسی علیه السلام فرمود: “داروی این بیماریها همراه خودتان است. شما بدون شستن گوشت آن را می پزید و سپس می خورید.درحالی که هیچ موجود زنده ای از دنیا خارج نمی شود مگر اینکه جنوب شود”. آنها این کار را کردند و زردی و رنگ پریدگیشان ازبین رفت“.

بهترین تاریخ مصرف گوشت

در روایات وارد شده است که گوشت گوسفند، گاو و امثال اینها، بعد از سه روز از ذبح آنها می گذرد، خوردنش خوب نیست. ممکن است بگویید این دستور برای زمان قدیم بود که یخچال و فریزر نبود و امروزه با وجود وسایل سرد کننده نیازی به رعایت این دستور نیست. در مقابل این حرفها باید گفت: رعایت این مساله ارتباط چندانی به وسایل سرد کننده ندارد. البته این هم مشخص است گوشتی که دو سه ماه بماند، طعم و مزه آن از دست می رود و خاصیت گوشت تازه را ندارد. بنابراین اگر گوشت را تازه خریداری و مصرف کنید بهتر است.به عقیده استاد تبریزیان یکی از مشکلات و بیماری های امروزی ما همین گوشتهای یخی و یخچالی می باشد.

چه مقدار گوشت بخوریم؟

در روایت آمده که نباید به طور مداوم و مستمر گوشت خورد. امام صادق علیه السلام در این خصوص می فرماید:

حضرت امیر علیه السلام از خوردن مداوم گوشت کراهت داشتند.زیرا مانند خمر(شراب) اعتیاد آور است“.

درباره میزان گوشت خوردن روایات زیاد و متناقضی آمده است.یک روایت می گوید:”در هر سه روز یک بار گوشت بخورید“. روایتی میفرماید:”در هفته یکبار گوشت بخورید“. روایت دیگری می فرماید:”امام باقر علیه السلام ۱۵ روز پشت سر هم گوشت میخورد“. دیگر روایتی می فرماید:”کسی که ۴۰ روز پشت سرهم گوشت بخورد به قساوت قلب دچار می شود“.و یک روایت می فرماید:”هرکس ۴۰ روز بگذرد و گوشت نخورد، بد اخلاق می شود و را علاجش گفتن اذان و اقامه در گوشش می باشد“.

حال وقتی به سند سند این روایات مراجعه می کنیم، متوجه می شویم که خوردن گ.شت را حتی در هر روز توصیه می کنند. و این صحیح تر و معتبر تر است.

منبع: دراسه فی طب الرسول المصطفی، جلد۱ (از آیت الله عباس تبریزیان، ترجمه حسن زرقانی)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *