امروزه در دنیا جهت تسکین درد از مُسکّن استفاده می کنند. تعدادی از مسکن های عمومی مانند استامینوفن، کدئین و … برای هر دردی وجود دارد. در تئوری اسلامی برای تسکین درد دو مساله مطرح است.
یکی درد در موضع خاص است. مانند میگرن، درد معده، درد شکم، سردرد و .. که هر کدام مسکن خاص خودش را دارد.
بعنوان مثال روغن بنفشه کنجدی درمان میگرن است . مرکب۲ برای درمان درد معده، مرکب۳ برای درد شکم و امثال اینها مفید است.
مساله دوم مساله مسکن عمومی است. آیا در تئوری اسلامی مسکن عمومی که تمامی دردها را تسکین دهد وجود دارد؟
آنچه که از مجموع روایات استفاده می شود، مسکن عمومی وجود دارد. و آن همان است که مسکن شیمیایی نیز از آن گرفته شده است. آن تریاک است. در روایات از آن به تریاق تعبیر شده است. و معادل تریاک امروزی است. همچنین مسکن عمومی دردهاست.
در روایات از پیامبر صلی الله و علیه و آله وارد شده است، اگر مردم بدانند نمک چه خاصیتی دارد به تریاق نیازمند نخواهند بود. پیامبر از آن برای درمان عقرب گزیدگی استفاده می نمودند.
دیدگاه تئوری اسلامی در مورد مسکن عمومی آن است که نباید از آن زیاد استفاده نمود. بخصوص اگر از نوع حرام از جمله نبیذ و خمر باشد. به هیچ وجه نباید از آن استفاده نمود.
قانون کلی در مورد درد آن است که با یک و یا چندین بار صبر و تحمل، درد تسکین می یابد و دوباره بر نمی گردد. اما اگر از مسکن استفاده شود درد مرتب برمی گردد. و نیاز است تا آخر عمر بطور مرتب از مسکن استفاده شود.
همچنین این خطر نیز وجود دارد که به مرور زمان خاصیت مسکن از بین برود. بخصوص در مورد سائیدگی زانوها و میگرن و سردرد مدتی جواب می دهد. و بعد از مدتی خاصیت خود را از دست می دهد.
تئوری اسلامی می فرماید باید به دنبال درمان رفت اگر از مسکن هم بخواهد استفاده کند، باید از مسکن خاص همان عضو استفاده کند.
بطور کلی تئوری اسلامی متعهد است که بهترین مسکن دعا است. مفهوم بیشتر روایات در راستای تسکین درد اشاره به دعا دارد.
بنابراین تئوری اسلامی مانند بقیه علوم پزشکی می فرماید مسکن عام وجود دارد. اما نسخ آن دو متفاوت است. آنها مسکن عمومی را استامینوفن و بروفن که ریشه آن تریاک و مواد مخدر است میدانند.
اما تئوری اسلامی می فرماید بهترین تسکین دهنده دعا است. زیرا تئوری اسلامی معتقد است کلیه دردها حساب شده است. هر کنشی واکنشی دارد و عکس العمل طبیعی خود بشر است.
و اتفاقی بدون حکمت و بیهوده نیست. همه دلیل بر وجود یک مدبر دقیق و نکته بین که کوچکترین چیزی ازنظر او پنهان نمی ماند است. زمانی که خداوند انسان را مبتلا به دردی می نماید از او چیزی می خواهد یا باید توبه نماید. همچنین اگر ظلمی نموده جبران کند و یا امثال این موارد.
بیانات احیاگر طب اسلامی-جلد۳- حسن زرقانی
تدابیر غذایی
تدابیر دارویی
تدابیر یداوی
تدابیر دیگر
کلیه موارد فوق در فروشگاه طب اسلامی موجود می باشد.
منبع: درمان های خانگی را می دانم؛کمک های اولیه امدادی، اخوان. محمدعلی، احسانی. مرضیه، قم، ولاء منتظر (علیه السلام)، ۱۳۹۸.
امروزه شاهد کم شدن قوای جنسی در خانمها و آقایان هستیم. بنابه روایات چند مورد…
در این مقاله به بررسی طبع و توضیحات خواص درمانی برخی از انواع دمنوشها درمانی…
در این مقاله به توضیحات روایی در خصوص تقویت و زنده کردن قلب می پردازیم.…
یکی از درمانهای مهم، درمان با اسامی خداوند متعال است. از یک موسسه انرژی سنجی…
سرکنگبین /سرکه انگبین/سکنجبین یک داروی همه کاره "ذوالفنون" می باشد و 1260 نوع است. یک…
درمان با قرآن : اهل بیت علیها السلام به روش های مختلفی از آیات و…