درمان با قرآن و دعا

نحوه درمان با آیات و سوره های قرآنی

نحوه درمان با قرآن و دعا

درمان با قرآن : اهل بیت علیها السلام به روش های مختلفی از آیات و سوره های قرآن کریم استفاده درمانی کرده اند. ما در اینجا به ۱۵ روش از آنها اشاره می کنیم:

روش اول درمان با قرآن :

از هر کجای قرآن ۱۰۰ آیه بخوانید و سپس ۷۰ مرتبه ذکر “یا الله” بگویید.

روش دوم درمان با آیات قرآنی:

بر خواندن آیات و ادعیه مداومت داشته باشید. در روایتی از پیامبر اکرم صل الله و علیه و آله آمده است که برای درمان میگرن، دستان خود را باز کنید و سوره حمد و توحید و معوذتین(ناس و فلق) را بخوانید و سپس صورت خود را با دو دست مسح کنید.

حال ممکن است این پرسش مطرح شودکه آیا با خواندن این چند سوره میگرن رفع خواهد شد؟ پاسخ این است که برای اشخاصی که دارای ایمان قوی هستند، درمان محقق خواهد شدد ولی برای انسانهایی که در ایمان و اعتقاد ضعیف هستند، درمان محقق نمیشود، مگر اینکه بر خواندن این آیات مداومت داشته باشند.

نمونه کاربردی: خداوند در سوره نوح/ آیات ۱۰-۱۲ می فرماید: “ از پروردگارتان آمرزش بحواهید تا شما را با اموال و پسران مدد کنم“. در همین خصوص، یکی از نگهبانان معاویه که فرزند پسر نداشت، به دستور امام حسن علیه السلام شروع به استغفار کرد و روزی ۷۰۰ مرتبه استغفار می کرد. نتیجه آن شد که صاحب ۱۰ فرزند پسر شد.

نتیجه کاربردی: برای اینکه درمان با آیات و ادعیه سریعتر به نتیجه برسد، لازم است مانند مورد ذکر شده بر خواندن آنان مداومت کنید.

روش سوم درمان با آیات قرآنی:

آیه یا سوره را با زعفران یا گلاب یا عسل یا مشک یا عنبر بنویسید، سپس آن را با آب یا آب باران بشویید و این آب را به بیمار بدهید، مثلا برای درمان تب و درد، سوره عنکبوت را بنویسید و سپس آن را با آب بشویید و بنوشید.

توجه: برای نوشتن آیات و ادعیه، اگر در روایت قید شده باشد که مثلا فلان آیه را با عنبر بنویسید، بهتر است که طبق همان دستور عمل کنید. ولی اگر مشخص نشده باشد، ابتدا با مقداری عسل یا آب زعفران و با یک چوب خلال یا کبریت روی ظرف پاکی دعا یا آیه را بنویسید و سپس متن را با آب بشویید و بنوشید.

روش چهارم درمان با آیات قرآنی: ابتدا محل بیماری و درد را با دست مسح کنید و سپس سوره و آیه را بخوانید. مثلا در روایت ، آمده است که برای برطرف کردن درد هر بیماری، محل درد را مسح کنید و با آیه ۸۲ سوره اسراء را بخوانید.

روش پنجم درمان با آیات قرآنی: ابتدا سوره یا آیه را روی دستان بخوانید و سپس محل بیماری را با دستان خود مسح کنید. مثلا در روایت آمده که سوره های توحید و فلق و ناس رابر کف دست راست بخوانید و سپس روی محل درد را دست بکشید.

روش ششم درمان با آیات قرآنی: سوره یا آیه را بنویسید و به بیمار بدهید تا بیمار همراه خود داشته باشد، مثلا در روایت آمده است که برای دندان درد و سردرد، سوره قلم را بنویسید و همراه خود داشته باشید. یا در روایتی برای برطرف کردن ترس، گریه و بیماری کودک آمده است که سوره ابراهیم را بر پارچه ای بنویسید و بر طفل ببندید.

روش هفتم درمان با آیات قرآنی: محل بیماری را با آب سوره ها و آیات بشویید. مثلا در روایتی آمده است که برای درمان درد چشم و سفیدی چشم، سوره فصّلت را در ظرفی بنویسید و با آب باران بشویید و با آن سرمه درست کنیدو سرمه بکشید. البته اگر امکان سرمه کشیدن نباشد، چشمان خود را با همین آب بشویید.

روش هشتم درمان با آیات قرآنی: سوره ها و آیات را در گریبان بیمار بخوانید. مثلا در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است که اگر ۷۰ مرتبه سوره حمد را در گریبان بیمار بخوانید، ضمانت میکنم که سلامتی یابد.

روش نهم درمان با آیات قرآنی: آبی که با آن سوره ها را شسته اید، با تربت امام حسین علیه السلام مخلوط کنید و پس از خشک شدن، آن را پودر کنید و به بیمار دهید. مثلا در روایتی از پیامبر اکرم صل الله و علیه و آله آمده که سوره فصّلت را در ظرفی بنویسید و سپس بشویید و بعد آن آب را با چیزی مانند تربت امام حسین مخلوط کنید و پس از خشک شدن آن را به بیمار بخورانید.

روش دهم درمان با آیات قرآنی: در حضور بیمار برای شفایش قرآن بخوانید، مثلا در روایتی، پیامبر اکرم صل الله و علیه و آله می فرمایند که برای شفای بیمار، سوره منافقون را برای بیمار بخوانید.

توجه: خواند قرآن، علاوه بر دفع بلاهای آخرت، بلاهای دنیوی را به طریق اولی دفع می کند. شنیدن و گوش کردن قرآن، تنها بلاهای دنیوی مانند بیماریها را دفع می کند. بنابراین هم خواندن قرآن درمان است و هم گوش کردن آن.

روش یازدهم درمان با آیات قرآنی: آیه را سوره را بنویسید و آن را بر محل درد و بیماری ببندید. مثلا در روایت آمده است که برای درمان میگرن و سردرد، آیات ۱-۸ سوره آل عمران را بنویسید و آن را محکم به سر ببندید.

روش دوازدهم درمان با آیات قرآنی: ابتدا سوره یا آیه را روی داروی خود بخوانید و بعد دارو را بخورید. مثلا در روایتی از امام حسن عسگری علیه السلام آمده است که برای درمان سردرد، آیه ۳۰ سوره انبیا را روی ظرف آبی بخوانید و آن را بنوشید. در روایت دیگری آمده که یک دانه و نصف نخود بو داده را آسیاب کنید و سه مرتبه سوره توحید را بر آن بخوانید و با آب به بیمار دهید.

روش سیزدهم درمان با آیات قرآنی: ابتدا سوره یا آیه را روی روغنها بخوانید و سپس محل بیماری را با آن روغن بمالید یا ماساژ دهید. مثلا در روایتی آمده است که آیه ۱۲ سوره یونس را بر کاسه نو و پاک بنویسید و سپس سیاهی نوشته ها را با روغن زیتون پاک کنید و روغن را به محل درد بمالید.

روش چهردهم درمان با آیات قرآنی: آیه یا سوره را بنویسید و روی سر بیمار آویزان کنید.

روش پانزدهم درمان با آیات قرآنی: ابتدا سوره یا آیه را بنویسید، سپس بشویید و آب آن را داخل بینی بیمار بریزید. مثلا در روایتی امام صادق علیه السلام میفرمایند که برای درمان دردهای مجرای تنفسی، سوره بلد را بخوانید سپس بشویید و آن آب را داخل بینی بریزید.

نتیجه کاربردی: درمان به یک روش محدود نکنید و از چند روش بهره ببرید. مثلا اگر میخواهید با سوره حمد، تب را درمان کنید، برای این منظور:

  • میتوانید سوره حمد را ۷ یا ۷۰ مرتبه در حضور بیمار بخوانید
  • میتوانید سوره حمد را بنویسید و روی سر بیمار خود آویزان کنید
  • میتوامنید سوره حمد را بنویسید و آن را به محل تب ببندید
  • میتوانید سوره حمد را بر گریبان بیمار بخوانید
  • میتوانید محل بیماری با با آب سوره حمد بشویید
  • میتوانید سوره حمد را بنویسید و به بیمار دهید تا آن را همراه خود داشته باشد
  • میتوانید سوره حمد را روی دستان خود بخوانید و محل بیماری را با دستان خود مسح کنید.
  • می توانید ابتدا محل بیماری و درد را با دست خود مسح کنید. و سپس سوره حمد را بخوانید.
  • میتوانید سوره حمد را با زعفران یا گلاب یا عسل یا مشک یا عنبر … بنویسید و با آب بشویید و این آب را به بیمار دهید.

 

منبع: درمان ۱۰۰۱ بیماری ص ۳۵ حسن زرقانی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *