بیماریها

درمان بیماری برسام با طب اسلامی

درمان بیماری برسام با طب اسلامی

چگونه برسام را درمان کنیم؟

برسام، یک التهاب و ورمی است که در پرده ای مایین شکم و سینه ایجاد می شود و همراه این ورم، یک تب شدید بر بدن عارض می شود، به طوری که انسان به هذیان گویی مبتلا می شود.

برسام، از دو کلمه، «بر» و «سام» تشکیل شده است. بر، یعنی «ابن» ، و سام، یعنی «مرگ»؛ پس برسام، یعنی فرزند مرگ.

به بیان دیگر، برسام، یعنی چیزی که زاییده و مسبب مرگ است. بیماری برسام، چند نشانه دارد.

نشانه اول:

برسام، در ارتباط با تب است و نوعا معلول تشدید تب است. وقتی تب شدت پیدا می کند و از حد متعارف خود تجاوز می کند، تبدیل به بیماری برسام می شود. بیماری برسام در حقیقت، ادامه تب و شدت یافتن تب است.

نشانه دوم:

وقتی تب بچه ها خیلی بالا می رود، هذیان می گویند. این هذیان گویی، از نشانه های برسام است. وقتی تب خیلی شدید می شود، عقل و درک انسان مختل می شود و فرد به هذیان گویی مبتلا می شود.

نشانه سوم:

در بیماری برسام، زیر و قسمت پایین سینه درد می کند. در حقیقت بیماری برسام، همان التهاب پرده دیافراگم است. پرده دیافراگم، پرده ای مابین کبد، قلب، شکم و سینه قرار دارد که وقتی التهاب پیدا می کند، شروع به درد کردن می کند.

توجه ۱:

تا زمان حضرت ابراهیم (ع)، مرگ، علتی نداشت و وقتی اجل افراد فرا می رسید، صحیح و سالم می افتادند و می مردند. حضرت ابراهیم (ع) از خداوند خواست تا علتی برای مرگ قرار دهد، خداوند هم برسام را فرستاد.

توجه ۲:

از روایات استفاده می شود که علت برسام، غلبه خون است. وقتی خون در بدن، بر دیگر طبایع غلبه می کند، منجر به تب و برسام می شود.

در همین باره، امام صادق (ع) می فرمایند:

«سلامتی از خلط است. سالم ترین و نزدیک ترین خلط به زندگی دم است. وقتی خون انسان، کامل می شود و غلبه می کند، این نزدیک تر است به مرگ ناگهانی طاعون، خوره و برسام»

برای درمان برسام ، روایات می فرمایند:

«مرکب ۱ ، برای سودا، صفراء معده درد، استفراغ، تب و برسام مفید است.»

توجه: مقدار مصرف، دو مثقال، صبح ناشتا است.

«[سیف تمار] یکی از رفقای ما، در مکه به برسام مبتلا شده، به محضر امام صادق (ع)  وارد شدم و به او خبر دادم، امام (علیه السلام) فرمود: به او سویق جو بدهید. ما فقط دو وعده به او دادیم و خوب شد.»

امام کاظم (ع) می فرمایند:

«چیزی بهتر از برگ چغندر، برای درون شخصی که برسام دارد، نیست»

 

منبع: نسخه های پیشگیری و درمان آیت اله تبریزیان؛ جلد سوم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *