معرفی طب اسلامی

فراز یکم از نامه زرین امام رضا علیه السلام در رساله ذهبیه

رساله ذهبیه امام رضا علیه السلام

فراز یکم از نامه زرین امام رضا علیه السلام در رساله ذهبیه

طبق آنچه که در رساله ذهبیه آمده است:

در مجلسی که مامون همه اطباء و پزشکان را گرد هم آورده بود تا هریک نظر خود را درباره طب و پزشکی و دستورات بدن بیان کنند، امام رضا علیه السلام حضور داشت. وقتی مامون نظر امام را پرسید، امام در جواب فرمود: که آنچه از طب می خواهی نزد من است که در یک نامه برای تو می نویسم. سپس مامون به بلخ می‌رود و از آنجا به امام نامه می‌نویسد و درخواست می کند تا امام هرچه زودتر دستورات پزشکی خود را برایش بازگو نمایید.

متن زیر نوشته امام رضا علیه السلام در نامه زرین خود به مامون است:

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم

“اعْتَصَمْتُ بِاللَّهِ أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّهُ وَصَلَ کِتَابُ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ فِیمَا أَمَرَنِی بِهِ مِنْ تَوْقِیفِهِ عَلَى مَا یَحْتَاجُ إِلَیْهِ مِمَّا جَرَّبْتُهُ وَ سَمِعْتُهُ فِی الْأَطْعِمَهِ وَ الْأَشْرِبَهِ وَ أَخْذِ الْأَدْوِیَهِ وَ الْفَصْدِ وَ الْحِجَامَهِ وَ الْحَمَّامِ وَ النُّورَهِ وَ الْبَاهِ وَ غَیْرِ ذَلِکَ مِمَّا یُدَبِّرُ اسْتِقَامَهَ أَمْرِ الْجَسَدِ بِهِ وَ قَدْ فَسَّرْتُ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ مَا یَحْتَاجُ إِلَیْهِ وَ شَرَحْتُ لَهُ مَا یَعْمَلُ عَلَیْهِ مِنْ تَدْبِیرِ مَطْعَمِهِ وَ مَشْرَبِهِ وَ أَخْذِهِ الدَّوَاءَ وَ فَصْدِهِ وَ حِجَامَتِهِ وَ بَاهِهِ وَ غَیْرِ ذَلِکَ مِمَّا یَحْتَاجُ إِلَیْهِ فِی سِیَاسَهِ جِسْمِهِ وَ بِاللَّهِ التَّوْفِیق”

ترجمه:

به نام خدواند همه بخش بخشایشگر

“پناه و یاری می‌جویم به خدا. اما بعد! پس همانا نامه امیرمؤمنان (مأمون) در آنچه مرا بدان امر کرده بود، رسید؛ که به منظور آگاهی یافتنش بر چیزهایی است که بدان نیازمند می‌شود. از جمله، آن اموری که من در خوردنی ها و نوشیدنی ها و به کارگیری دارو و رگ زنی (فصد) و حجامت و گرمابه و نوره و باه (مسائل جنسی) و غیر آن که پابرجایی کار بدن به سبب آن امور، تدبیر می‌شود، آن ها را تجربه کرده ام و (از پدران معصومم) آن ها را شنیده ام. و همانا من برای امیرمؤمنان، هر آنچه که به آن نیاز دارد را بیان می‌کنم و هر آنچه که به آن، عمل می‌کند را در تدبیر خوردنی هایش و آشامیدنی هایش و انجام رگ زنی اش و حجامتش و باهش و غیر آن از چیزهایی که در رهبری جسمش بدان نیاز پیدا می‌کند، (همه را) بازگو می‌کنم و توفیق برای خداست.”

برای مطالعه فرازی از نامه زرین امام رضا علیه السلام معروف به رساله ذهبیه لطفا کلیک کنید.

منبع: کانال طـب و زنـدگـے اسـلامــے (عـمـومـے)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *