تغذیه

بنا به روایات در چه حالاتی غذا نخورید ؟!

چگونه غذا نخوریم؟!

چگونه غذا نخورید ؟!

با توجّه به این که علم الهی معصومین علیهم السلام، محدود به امور معنوی نیست؛ قطعا  اگر درباره مسائل طبّی و امور مربوط به تندرستی، توصیه ای داشته باشند، بهترین توصیه است. اگر روایتی از معصوم (علیه السلام) صادر شده باشد، شکی در صحّت آن نیست. هرچند بسیاری از معارف اهل بیت به دست ما نرسیده است، اما در میان همین مقداری که در دسترس ماست گنجینه های گران بهایی یافت می شود که عمل به آن نجات بخش است.

آیت الله العظمی بهجت در این باره می فرمایند:

«مرحوم مجلسی در یکی از مؤلَّفاتش نوشته است: «اگر انسان به طبّ مأثور از ائمّه اطهار علیهم السلام عمل کند، به بیماری مبتلا نمی شود؛ زیرا آن ها عالِم به خواصّ مأکولات و سبزی ها و چیزهای دیگر هستند.» بنده هم فی الجمله دیده ام شخصی به طبّ مأثور عمل کرد، حدود هشتاد سال داشت و مریض نشده بود. زمانی که ما در نجف بودیم و وبا زیاد شیوع داشت، ایشان به عیادت بیماران می رفت، با این حال به بیماری دچار نشد و فقط در اواخر عمر مرضش این بود که به نماز جماعت نمی آمد و به استراحت می پرداخت. البته برای کارهای دیگر بیرون می آمد و نمی دانم که آیا در وقت وفات مریض شد و یا خیر.»

 

در روایات، غذا در حالات زیر منع شده است:

  • در حال تکیه دادن غذا نخورید
  • در حال دراز کشیدن و به پشت خوابیدن غذا نخورید.
  • در حال دراز کشیدن و به رو خوابیدن
  • خوردن با دست چپ (زیرا شیطان با دست چپ می خورد)

در روایت آمده است:

«از زمانی که پیامبر اکرم (ص) به پیامبری مبعوث شد تا زمانی که رحلت کرد، هیچ وقت در حال تکیه دادن غذا نخورد، نه در حال تکیه دادن به دست چپ و نه در حال تکیه دادن به دست راست»

پیامبر (ص) از سه نوع غذا خوردن نهی فرمود:

«اینکه کسی با دست چپ غذا بخورد، اینکه کسی به پشت خوابیده باشد، یا اینکه به رو خوابیده باشد».

برای مطالعه توصیه های غذایی مهم لطفا کلیک کنید.

منبع: نسخه های پیشگیری و درمان آیت اله تبریزیان 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *