مقالات کوتاه

چرا داروهای شیمیایی عوارض زیادی دارد؟

چرا دارو های شیمیایی عوارض دارد؟

چرا داروهای شیمیایی عوارض زیادی دارد؟

اینکه طب شیمیایی، نیاز به دارو را زیاد کرده است، دلیلش این است که در طب شیمیایی، آمده اند و گیاهانی را که از انبیاء برای درمان به ما رسیده است، تجزیه و تحلیل کردند.مثلا فلان گیاه را بررسی کردند و متوجه شدند که ماده ای به نام «پتاسیم» در آن گیاه وجود دارد که مثلا درمان سردرد است، سپس آنها با الگوبرداری از این گیاه، این پتاسیم را به شکل شیمیایی درست کردند و به بیمار دادند. و به همین طریق، از گیاهان دیگر الگوبرداری کردند.

چرا داروهای شیمیایی عوارض دارد؟

ببینید، هر گیاهی مواد مختلفی داخلش دارد، مثلا اگر ۲۰ ماده داشته باشد، یک ماده از این ۲۰ ماده، برای سردرد خوب است، و ۱۹ ماده دیگرش، عوارض دارو را از بین می برند. حال اگر ماده مؤثر گیاه که برای سردرد خوب است، به شکل شیمیایی ساخته شود.

چه اتفاقی می افتد؟

آن ماده مؤثر روی درد اثر می کند و سردرد را تسکین می دهد؛ ولی عوارض زیادی برای اعضای دیگر بدن بر جای گذارد.

به عبارت دیگر:

اینها فکر کردند که غیر از ماده مؤثر گیاه، مواد دیگرش فایده ای ندارد؛ ولی اکنون متوجه شده اند که هر ماده ای در گیاه، محافظ قسمتی از بدن است. مثلا یک ماده از کبد محافظت کند، یک ماده، مانند سلولز، از معده و روده محافظت کند، یک ماده از قلب محافظت می کند، و… . پس با حذف این محافظها، عوارض داروها به وجود آمد. البته اکنون خودشان هم متوجه شده اند که چرا این داروها عوارض دارند. امروزه سازندگان داروها، این مسئله را به خوبی می فهمند و می دانند که اگر کسی، امروز یک دارو مصرف کند، یک ماه دیگر باید دو دارو مصرف کند، یک سال دیگر باید ۴ دارو مصرف کند؛ ولی به خاطر در آمدشان، صدایش را در نمی آورند.

 

پاسخ طب اسلامی به دغدغه های طب شیمیایی

 

منبع:نسخه های پیشگیری و درمان آیت اله تبریزیان ؛جلد سوم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *