مقالات کوتاه

چگونه تغییر عادت سبب بیماری می شود

چگونه تغییر عادت سبب بیماری می شود

چگونه تغییر عادت سبب بیماری می شود

در روایت آمده است:

«بدنت را به آنچه عادت کرده است، عادت بده و او را به همان عادتش واگذار.»

و در روایت دیگری آمده است:

«بدن خود را با عادت خودش رها کن».

نکته ای که در اینجا مهم است و موضوع محل بحث ماست، این است که نباید عادات را سریع و ناگهانی تغییر داد. مثلا در روش پختن غذا، در زمان غذا خوردن، در نحوه خوابیدن، در روش زندگی و …، انسان بایستی به همان شکلی که عادات کرده است، ادامه دهد. اگر انسان بیمار شد، ابتدا باید بیندیشد که چه تغییری در زندگی اش به وجود آمده است که سبب بیماری شده است و طبیب هم بایستی از بیمار بپرسد که چه تغییر و تحولی مثلا در زندگی و خورد و خوراکش به وجود آمده است.

شخصی نزد پیامبر اکرم (ص) آمد و گفت: قبلا حافظه ام قوی بود؛ ولی اکنون فراموشکار شده ام.

پیامبر اکرم (ص) فرمود:

«دلیلش این است که عادت خود را تغییر داده اید. شما قبلا خواب قیلوله [قبل از ظهر] می کردید؛ ولی اکنون رهایش کرده اید.»

او به عادت قبلی اش بازگشت و حافظه اش برگشت.

توجه به تغییر ندادن عادت در موارد زیادی صادق است.مثلا امروزه می گویند که «خام خوار» شوید. آدمی که تاکنون غذای پخته خورده است، اگر بخواهد این تغییر عادات را سریع و ناگهانی انجام دهد، به او آسیب می زند.

من کسانی را دیده ام که گه به خاطر رهایی از چاقی یا لاغری عادات زندگی شان را عوض کرده اند و ویلچری شده اند. بنابراین این کار اشتباه است.عادات بد را هم نباید سریع و یک دفعه ترک کرد؛ مثلا کسی که به سیگار کشیدن عادت کرده است، نباید یک دفعه ای ترک کند، چرا؟ چون بدن به کشیدن سیگار عادت کرده است، اگر بخواهد سیگار را ترک کند، بایستی به تدریج این کار را انجام دهد. من از بیمارانی که داروی شیمیایی مصرف می کنند، می پرسم که چند وقت است که این دارو را مصرف می کنید؟ مثلا می گویند که چند سال است. به آنها می گویم: چون بدن به آن عادت کرده است، یک دفعه ای قطع نکنید وآرام آرام و به تدریج ترک عادات کنید و آرام آرام نیز بدن را به وضع جدید عادت بدهید.

 

طب اسلامی واقعا چه چیزی کم دارد؟

 

منبع:نسخه های پیگیری و درمان آیت اله تبریزیان- جلد دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *